4. ÜNİTE AVRUPA SANATI ÖZET
SKOLASTİK DÜŞÜNCE (SKOLASTİK FELSEFE): İnanç ve bilgiyi, bilimi kiliseyle
dinle uyumlu hâle getirmeye çalışan Orta Çağ felsefesi.Bu düşünce doğrultusunda Roman üslubunun ilk örnekleri Fransa ve Almanya’da
görülür. Daha sonra bütün Avrupa’yı etkisi altına almış, pek çok kilise, katedral ve
şapel yapılmıştır.
ŞAPEL: Küçük kilise
KATEDRAL: Büyük ve gösterişli kilise
KİLİSE: Hristiyan ibadethanesi
GOTİK SANAT
Yaklaşık 1150-1550 yılları arasında devam etmiş bir üsluptur.
ÜSLUP: Tarz, yöntem anlamına gelir.
Roman sanatının sonlarına doğru Orta Çağ’ın düşünce sistemi olan skolastik felsefeden
kopuş başlamış bu da Gotik sanatı hazırlayan temel unsur olmuştur. Öncü ülke
Fransa’dır.Yapılarda yükseklik ve ferahlık vardır. Daha çok aydınlanma penceresi kullanılmıştır.
Gotik mimaride karşımıza çıkacak başlıca elemanları şöyle açıklayabiliriz:
Paye: Duvar destek elemanı. Payanda olarak da geçer.
Kemer: Üzerine binen örtü sisteminin ağırlığını taşıyıcılara aktaran kavisli, bağlayıcı
mimari eleman.
Vitray: Renkli camlarla yapılan bezeme, süsleme. (Renkli cam işçiliği).
Portal: Ana kapı (Taç kapı).
Gül Pencere: Roman ve Gotik mimaride katedrallerin ön cephelerinde girişin üstünde
yer alan daire biçiminde vitraylı pencere. (Rozet pencere de denir).
RÖNESANS SANATI
Rönesans Nedir?
Sözlük anlamı "yeniden doğuş" tur. 15. yüzyılın başında İtalya’da ortaya çıkıp, bütün Avrupa ülkelerini
etkilemiştir. Hümanizm (insan sevgisi) temel felsefe
olmuş, insan, bilim, sanat, sanatçı önem kazanmıştır.
Rönesans sanatçıları, eserlerini yaparken Antik Çağ
Yunan ve Roma sanat eserlerinden esinlenmişlerdir.
Rönesans’ı Hazırlayan Nedenler:
- Sanat hareketlerinin 15. yy dan itibaren çok üst düzeye ulaşması,
- Düşünürlerin, bilim adamlarının rahatça fikirlerini ortaya koymaya başlamaları,
- Matbaanın bulunmasıyla, yeni buluşların ve fikirlerin her tarafa daha çabuk yayılması, böylelikle toplumun bilinçlenmesi,
- Coğrafi keşifler sonucu Avrupa’nın sömürgelerinin artmasıyla zenginliğin de artması ve sanattan zevk alan zengin bir sınıfın (burjuva sınıfı) ortaya çıkması,
- Fikir ve sanat insanlarını destekleyen ailelerin artması.
Mimarlık: Mimaride özellikle Antik Çağ (eski Yunan ve Roma) incelenmiş ve mimari
elemanlarından yararlanılmıştır.
Mimarlar ve Eserleri
BRUNELLESCHİ (BRUNELLESKİ)
- Floransa Katedrali’nin Kubbesi
- Pazzi Kilisesi
- Pitti Sarayı
- Öksüzler Yurdu
- Rucellai Sarayı
- San Francesco Kilisesi
- Mabetcik (Tempietto)
MİCHELANGELO
- Roma St. Peter Kilisesi
- Kapitol Meydanı
- Pieta (Michelangelo’nun imzaladığı tek eseridir) ve Musa Heykeli
Madonna: Bebek İsa’nın annesi Meryem’in kucağındaki
tasviridir.
Heykel: Rönesans Dönemi’nde heykeltıraşlık mimarlıktan daha hızlı gelişmiştir. İnsan
heykelleri ön plandadır. Tevrat ve İncil’den alınan dinî konuların yanı sıra, önemli
kahramanlarda heykel ve kabartmalara (rölyef) konu olmuştur.
Heykeltıraşlar ve Eserleri
LORENZO GHİBERTİ
- Floransa Vaftizhanesi’nin bronz kabartmaları
- Gattamelata Atlı Heykeli
- Milano’da bir heykel çalışması
- Musa Heykeli
Ressamlar ve Eserleri
GHİOTTO
- Altın Kapıda Karşılama
- Mona Lisa
- Son Akşam Yemeği
- Lavinya
- Vergi Parası
- Bir Lady Portresi
- Yaşlı Köylü Kadın
- Körler
- Kendi portresi
- Tavşan
BAROK SANAT
Barok Sanat: 16. yy. ın sonuna doğru İtalya’da doğmuş 18. yy.da tüm Avrupa’yı etkisi
altına almıştır. Eserlerde anlatım oldukça abartılıdır. Çok yoğun süslemeli mimari
yapıların bol olduğu bir sanat dönemidir.
Resim: Barok dönem resimlerinde çoğunlukla din adamlarının hayatı, mitolojik
konular, kahramanlık öyküleri ve ünlü ailelerin tarihi işlenmiştir.
Ressamlar ve Eserleri
CARAVACCİO
- Meryem, çocuk İsa ve Azize Anna
- İsabella Brant’ın Portresi
- İsabella Clara’nın Portresi
- Anatomi Dersi
- Gece Nöbeti
Heykeltıraşlar ve Eserleri
BERNİNİ
- Apollon ve Daphne (Defne)
- Roma’da Dört Irmak Çeşmesi
Mimarlar ve Eserleri
BORROMİNİ
- Fransa Versailles (Versay) Sarayı
- San Carlo Kilisesi
18. YÜZYIL SONRASI SANAT AKIMLARI
1. Neoklasisizm: 18. yüzyılın ikinci yarısında barok ve rokoko üsluplarına bir tepki
olarak doğmuştur. Önce Avrupa’da başlamış, sonra Amerika’ya kadar yayılmıştır.
Mimarlık: Eski Yunan ve Roma tapınak planları, sütunlar, kubbeler sıklıkla kullanılmıştır.
Mimarlar ve Eserleri
ANDREA PALLADİO
- Amerika Washington DC’deki Capitol
- İtalya’da Villa Barbaro
Resim: Pek gelişme görülmez. Konular Antik Çağ ve Yunan mitolojisi ile alakalıdır.
Ressamlar ve Eserleri
JACK LOUİS DAVİD
- Horasların Yemini
- Sabinlerin Kaçırılışı
Ressamlar ve Eserleri
DELACROIX (DÖLACRUA)
- Özgürlük
- Şemsiye
- Temerrer Gemisi
Ressamlar ve Eserleri
GUSTAVE COURBET
- Köyde Kızlar
- Taş Kıranlar
- Karşılaşma
- Başak Toplayan Kadınlar
- Angelius
Ressamlar ve Eserleri
EDOUARD MONET
- Kırda Kahvaltı
- Kayık
- Flüt Çalan Çocuk
- İzlenim (Gündoğumu)
- Bahçedeki Kadınlar
- Mavi Kurdeleli Kız
Bu akımın ünlü sanatçıları ve eserlerini
şöyle sıralayabiliriz.
PAUL CEZANNE
- Maden Şatosu
- Madame Cezanne
- Kart Oynayanlar
- Natürmort
- Ayçiçekleri
- Kendi portresi
- Monmartre Bulvarı
PAUL GAUGİN (GOGEN)
- Tahitili Kadınlar
Sanatçı ve Eserleri
HENRİ MATİSSE
- Dans
- Kırmızı Balıklar
- Madam Matisse
- Müzik
Sanatçı ve Eserleri
PABLO PİCASSO
- Balık
- Avignonlu Kızlar
- Yaşlı Gitarist
- İki Erkek ve Güzel Kadın
Sanatçı ve Eserleri
UMBERTO BOCCİONİ (Ressam)
- Galeride Ayaklanma
- Ruh Durumları
- Yükselen Kent
- Hiçbir projesi uygulanmamıştır.
Sanatçılar ve Eserleri
EDWARD MUNCH
- Korku ve Çığlık
- Mavi Binici
a. Soyutlama: Herhangi bir nesneyi, figürü tamamen soyut olarak tasvir eder.
b. Figürsüz: Hiçbir figür kullanılmaz.
Sanatçılar ve Eserleri
WASİLY KANDİNSKY
- Çember
- Kompozisyon
- Palyaçolar
11. Dadaizm (Kuralsızlık): Sanatta, anlatımda hiçbir kural tanımayan, başıboş bir
yöntem izleyen bir akımdır.
Sanatçılar ve Eserleri
MARCEL DUCHAMP
- Satranç Oyunları
- Merdivenden İnen Çıplak
- Martının Çığlığı
- Uçak Yutan Bahçe
Sanatçı ve Eserleri
SALVADOR DALİ
- Aziz Antonius’un Baştan Çıkarılışı
- Uyku
- Son Akşam Yemeği
Sanatçılar ve Eserleri
ROY LİCHTENSTEİN
- Arabada
- Marilyn
ATATÜRK VE SANAT
10 Haziran 1926 günü Bursa'da temsiller veren, içlerinde Raşit Rıza ve Muvahhit
Beyler gibi sanatçıların olduğu bir topluluğa söylediği sözler, onun bu sanata verdiği
değeri bir kez daha göstermeye yetiyor:
"Sizleri çok takdir ederim. İnkılâbımızda sizin de mühim hizmetleriniz vardır. Şimdiye
kadar gördüğüm temsiller içinde sizin temsilleriniz gibi muntazam ve sanatkâranesini
seyretmemiştim. Sanatınızı meslek ittihaz ederek azmetmenizi, arkadaşlarınızla
samimî olarak geçinmenizi bilhassa tavsiye ederim. Sizin vatana en büyük hizmetiniz
Anadolumuzu baştan başa dolaşıp halkımıza sanatın ne olduğunu anlatmanız olacaktır.
Turnelerinize muntazaman devam ediniz."
4. ÜNİTE BİTTİ :))
ÇIKMIŞ SORULAR ÜZERİNDEN TESTLERİ ÇÖZMEYİ İHMAL ETMEYİNİZ...
0 Yorumlar